Matched Content

Saturday, June 9, 2012

Padalarang: Moon Above Bridge And Green Road At Dusk

The road is enhanced by trees in the middle and at both sides. This scene was photographed at dusk on the main street of Kota Baru Parahyangan, Padalarang, West Java, Indonesia. In the upper right the moon is shining brightly with blue sky background. As it is already dark, camera shutter speed is low, so the lights of car and lights of motor bike look like brush strokes at bottom left.

On Sunday morning, many people are doing exercise on this road, men, women, with friends, or with family. The air was cool, clean, healthy and it become a free sightseeing. Air pollution is cleaned up by the trees around the road. Nice scenery becomes stress therapy for people. Not only motorists who can enjoy this road, cyclists and pedestrians can enjoy this road safely and comfortably as the availability of bike lanes and sidewalks.

On the main road, if we go to the east or across the bridge, about 600 meters there is an hospital named Cahya Kawaluyan, 1 km to a school called Al Irsyad Satya Islamic-based education, 1.2 km to Mason Pine Hotel, about 2.9 km to the Pertamina gas station, and 3.5 km to the Center of Science and Technology Demonstration building called Sun Dial. Mason Pine Hotel (4-star) has swimming pool and other sport facilities.

Some of houses here are rarely occupied by their owners, those houses are fully furnished and rented daily for public for lodging while on vacation.

Because there is no traffic jam, this green road creates high fuel efficiency and does not spread a lot of pollution. Average speed of the vehicle can reach 40 kmh. Compared to Jakarta which can be as low as 10 kmh and unfortunately happened in the rush hour, wasting so many subsidized gasoline and diesel fuel. If other cities in Indonesia have a road like this, it will greatly reduce fuel subsidies. If investments such as this road construction is done in other cities outside Java, it would support economy and business in the region and prevent urbanization to Java, especially urbanization to Jakarta.


Jalan ini dipercantik dengan dihijaukan oleh pepohonan di bagian tengah dan di bagian pinggirnya. Pemandangan ini difoto saat maghrib di jalan utama Kota Baru Parahyangan, Padalarang, Jawa Barat, Indonesia . Tampak bulan bersinar terang di kanan atas dengan berlatar langit biru. Karena gelap kecepatan rana kamera jadi rendah, sehingga lampu mobil dan lampu motor yang lewat terlihat seperti sapuan kuas di bagian kiri bawah.

Di hari Minggu pagi banyak warga yang berolah raga di jalan ini. Pria, wanita, bersama teman, maupun bersama keluarga. Udaranya sejuk, bersih, sehat dan cocok untuk wisata gratis masyarakat. Polusi udara dibersihkan oleh pepohonan di sekitar jalan. Pemandangan yang bagus menjadi obat stress pengguna jalan. Tidak hanya pengendara kendaraan bermotor yang bisa menikmati jalan ini, pesepeda dan pejalan kakipun bisa memakai jalan ini dengan aman dan nyaman karena tersedianya jalur sepeda dan trotoar.

Di jalan utama ini, jika kita berjalan ke arah timur atau melewati jembatan terdapat: rumah sakit Cahya Kawaluyan sejauh 600 meter, 1 km ke sekolah Al Irsyad Satya dengan pendidikan berbasis Islam, ke Mason Pine Hotel sejauh 1,2 km, sekitar 2,9 km ke pompa bensin Pertamina, dan 3,5 km menuju Gedung Pusat Peragaan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi yang dinamakan Sun Dial. Mason Pine Hotel (4 bintang) mempunyai kolam renang dan falisitas olahraga lainnya.

Beberapa rumah di sini jarang dihuni pemiliknya, rumah tersebut komplit beserta furniturnya disewakan harian untuk umum sebagai penginapan saat berlibur.

Karena tidak macet, jalan yang hijau ini hemat bahan bakar minyak dan tidak menebar banyak asap. Kecepatan rata-rata kendaraan dapat mencapai 40 km/jam. Bandingkan dengan Jakarta yang dapat serendah 10 km/jam dan terjadi justru di jam-jam sibuk, benar-benar memboroskan bensin dan solar bersubsidi. Jika kota-kota lain di Indonesia mempunyai jalan seperti ini, tentu akan sangat mengurangi subsidi bahan bakar minyak. Jika investasi pembangunan jalan seperti ini dilakukan di kota-kota lain di luar Jawa, tentu akan memperlancar perputaran roda ekonomi dan bisnis bagi masyarakat di daerah dan mencegah urbanisasi ke Jawa, terutama urbanisasi ke Jakarta.

No comments:

Post a Comment

Your positive comment will be highly appreciated to improve this site